Pomiary wibroakustyczne

Istotą pomiarów wibroakustycznych, jakie prowadzi firma RCC Nova Sp. z o.o. jest nie tylko pomiar drgań i hałasu oraz określenie poziomów w odniesieniu do norm, lecz przede wszystkim znalezienie źródła oraz rozwiązania problemu niepożądanych oddziaływań.

Poprzez pomiary możliwa jest identyfikacja źródeł szkodliwego hałasu i drgań, co jest początkiem poszukiwania rozwiązania docelowego – redukcji hałasu i drgań.

1

Celem pomiarów oraz analiz wibroakustycznych są:

 

  • zwiększenie komfortu w pojazdach szynowych, samochodach, autobusach,
  • poprawę warunków pracy w zakładach przemysłowych;
  • eliminację szkodliwego hałasu strukturalnego (generowanego na skutek drgań) w maszynach i urządzeniach
  • redukcja drgań i niepożądanych zjawisk wibroakustycznych w maszynach i obiektach zawierających elementy obrotowe (przekładnie, silniki, wały napędowe)
  • dobór materiałów wibroizolacyjnych, wytłumień akustycznych
  • określenie możliwych modyfikacji strukturalnych w celu optymalizacji propagacji energii wibroakustycznej

Narzędziami stosowanymi w pomiarach oraz analizach wibroakustycznych są systemy pomiarowe oraz oprogramowanie wykorzystujące  techniki z zakresu dynamiki strukturalnej, analiz częstotliwościowych, analiz rzędów . Wykorzystywane są algorytmy obliczeniowe służące identyfikacji źródeł problemów wibroakustycznych – w oparciu o metody cyfrowego przetwarzania sygnałów.

Pomiar wibroakustyczny obejmować może następujące testy:

  • test modalny z użyciem wymuszenia impulsowego (młotek modalny)
  • test modalny z wykorzystaniem wzbudnika (wymuszenie typu: szumem, sweep)
  • pomiary operacyjne drgań i hałasu w szerokim zakresie warunków eksploatacyjnych; dla pojazdów samochodowych może to być: rozbieg/wybieg silnika, jazda po nawierzchni o różnym stopniu nierówności  

Przykładowymi metodami umożliwiającymi identyfikację oraz roziwązywanie problemów wibroakustycznych maszyn oraz pojazdów sa:

  • Acoustic Source Quantification
  • Transfer Path Analysis
  • Operational Deflection Shapes
  • Modification Prediction
2

Rozwiązywanie typowych problemów wibroakustycznych:

 

Przemysł samochodowy:

  • podwyższone drgania kierownicy
  • niepożądany hałas w zakresie szczególnych częstotliwości pracy silnika w przestrzeni pasażerskiej
  • podwyższony hałas szerokopasmowy
  • drgania na siedzeniach pasażerów, drgania drążka zmiany biegów,

Pojazdy szynowe:

  • nierównomierny rozkład sił dynamicznych w elementach układu jezdnego (wahacze, cięgna, tłumiki, sprężyny, amortyzatory, sprężyny powietrzne, elementy guma – metal,
  • wytrzymałość dynamiczna wibroizolatorów w układzie zawieszenia silników trakcyjnych
  • podwyższone drgania w przestrzeni pasażerskiej, w kabinie maszynisty
  • podwyższony hałas w wyniku drgań układów przekładni, sprężarek, elementów wirujących
  • podwyższony hałas układów klimatyzacji

Maszyny, urządzenia obrotowe (w tym energetyczne):

  • podwyższone drgania w wyniku rezonansów
  • podwyższone harmoniczne
  • szum, hałas szerokopasmowy
  • drgania przekraczające poziomy dopuszczalne normowo
3

Pomiary hałasu:

  • pomiary hałasu w środowisku (hałas przemysłowy, drogowy, kolejowy, lotniczy),
  • pomiary izolacyjności kabin i obudów w warunkach pola swobodnego lub w miejscu ich zainstalowania,
  • pomiary hałasu wewnątrz budynków i pomieszczeń mieszkalnych,
  • hałas emitowany przez instalacje i zakłady przemysłowe,
  • całodobowe pomiary monitoringowe hałasu.

Przykłady projektów zrealizowanych w zakresie wibroakustyki:

  • Pomiary oraz analizy drgań i hałasu w pojazdach autobusowych oraz optymalizacja z zużyciem narządzi do analizy „test based” oraz narzędzi do analiz MES
  • Rozwiązywanie lokalnych problemów drganiowych podzespołów pojazdów samochodowych (układ kierowniczy, zawieszenie, mocowanie napędu)
  • Wyznaczanie głównych źródeł hałasu maszyn przemysłowych
  • Analiza przekładni samochodowej w celu określenia sił dynamicznych powodujących podwyższone drgania i hałas
  • Wyznaczenie mocy akustycznej silnika elektrycznego