Sterowniki elektroniczne

Firma RCC Nova projektuje, produkuje i dostarcza sterowniki elektroniczne, w szczególności do zastosowań przemysłowych, w tym sterowniki bezpieczeństwa SIL. Wykorzystujemy systemy czasu rzeczywistego RTOS, nowoczesne interfejsy komunikacyjne CANOpen, Ethernet, które umożliwiają zastosowanie sterowników w nowoczesnych pojazdach oraz sieciach przemysłowych.

Sterowniki rozwijane przez firmę RCC Nova Sp. z o.o. znajdują zastosowanie w dedykowanych aplikacjach przemysłowych. Dostarczamy rozwiązania w trybie „pod klucz”, co oznacza zaprojektowanie optymalnie strony sprzętowej oraz zaprogramowanie pod konkretne rozwiązanie, według wymagań klienta. Obejmuje to również testy na obiekcie rzeczywistym oraz pełne wsparcie przy wdrożeniu w końcowym zastosowaniu. Nasze sterowniki popieramy profesjonalnymi certyfikatami uwzględniającymi odporność na wibracje, temperaturę, zakłócenia elektromagnetyczne.

Czytaj więcej

Bezpieczne sterowniki elektroniczne

W każdym projekcie zawierającym wiele podsystemów mechatronicznych działających zarówno – autonomicznie jak i współpracujących ze sobą wyzwanie stanowi zaprojektowanie odpowiedniego układu sterowania. Zastosowanie komponentów zakupowych wiąże się często z problematyczną integracją, brakiem konkretnych funkcjonalności lub ich nadmiarem zwiększając w ten sposób koszt układu sterowania. Dla przedsiębiorstw wykonujących nietypowe projekty mechatroniczne przygotowaliśmy profesjonalną ofertę w zakresie projektowania i produkcji dedykowanych systemów sterowania.

Wyróżniamy się rozbudowaną ofertą, która odpowiada na rynkowe zapotrzebowanie. Sprawujemy pieczę nad każdym etapem powstawania sterowników: od momentu opracowywania koncepcji, przez wytwarzanie, testowanie aż po udostępnienie klientom gotowego produktu. Dzięki autorskim rozwiązaniom możemy zaproponować konkurencyjne systemy, które sprawdzą się w każdej niemal sytuacji.

Bezpieczeństwo jest najważniejsze w przypadku maszyn mających styczność z osobami trzecimi. Dlatego nasze elektroniczne systemy sterowania bezpieczeństwamogą zostać zaprojektowane pod kątem wymaganego poziomu nienaruszalności bezpieczeństwa aż do poziomu SIL 4. Projektowane przez nas sterowniki można dopasować do specyficznych zastosowań. Do tematu podchodzimy kompleksowo: analizujemy wymagania klienta i opracowujemy/przygotowujemy konkretne rozwiązanie, które omawiamy z klientem. Zajmujemy się zarówno projektowaniem elektroniki jak i oprogramowania.

Projektowanie sterowników elektronicznych na zamówienie

Sterowniki działają najlepiej, gdy są tworzone z myślą o konkretnych rozwiązaniach. Właśnie z tego powodu współpracę z klientem rozpoczynamy od zaznajomienia się z jego potrzebami. Zupełnie inne środki zastosujemy w przypadku sterowania drzwiami kolejowymi czy konkretnymi elementami wyposażenia samochodu elektrycznego. Projekty sterowników muszą więc być indywidualne.

Kompleksowa realizacja projektów, tj dostarczenie gotowego, działającego sterownika wraz z oprogramowaniem skraca czas realizacji projektu. Z punktu widzenia naszych klientów liczy się szybkość oraz optymalizacja kosztów. Dlatego produkcja i opracowywanie koncepcji idą u nas w parze. To przekłada się w bezpośredni sposób na zmniejszenie kosztów, a w konsekwencji na konkurencyjną ofertę dla klienta.

Zalety zaprojektowanych u nas sterowników

W zależności od modelu i przeznaczenia sterowników można liczyć na osiągnięcie różnych efektów. Każdy jednak gwarantuje spełnienie wymagań funkcjonalnych, zapewnienie wymaganego poziomu nienaruszalności bezpieczeństwa, wysoką niezawodność i jakość wykonania. Oprogramowanie naszych sterowników oparte na systemach operacyjnych czasu rzeczywistego może zostać wyposażone w oparte o technologie webowe interfejsy diagnostyczne zabezpieczone przed nieautoryzowanym dostępem czy też funkcje korzystające z samouczących się algorytmów. Zainteresowanych profesjonalnymi sterownikami elektronicznymi do zastosowań przemysłowych zachęcamy do przyjrzenia się temu, co mamy do zaoferowania. Z przyjemnością opowiemy o nich więcej. Wystarczy skontaktować się z nami drogą telefoniczną lub mailową. Zachęcamy do zadawania nam pytań.

Sterowniki bezpieczeństwa

Firma RCC Nova jako jedna z nielicznych firm w Polsce zajmuje się projektowaniem, wdrażaniem oraz dostawą sterowników elektronicznych z cechami bezpieczeństwa SIL. Sterowniki SIL2,  SIL3 znajdują się w ofercie firmy jako elastyczne, modułowe rozwiązania, które można dopasować do specyficznego zastosowania.

Oprogramowanie SIL

Firma RCC Nova sp. z o.o. podejmuje się wytwarzania oprogramowania zgodnego z normami EN 50128 oraz IEC 61508 na różnych poziomach bezpieczeństwa SIL (Safety Integrity Level). Realizujemy projekty oprogramowania dla systemów bezpieczeństwa m.in. w zastosowaniach kolejowych.

Sterowniki z zaimplementowanymi układami programowalnymi

W celu zaspokojenia rosnących wymagań dotyczących wykonywania dużej ilości niezwykle skomplikowanych obliczeń w czasie rzeczywistym, firma RCC Nova wprowadziła w zakres badań oraz wdrożeń do produktów szeroko pojęte układy programowalne.

 

Systemy wbudowane

Postępująca automatyzacja wielu gałęzi przemysłu powoduje coraz szybszy rozwój urządzeń opartych o systemy wbudowane. Obecnie systemy wbudowane stosowane są niemal we wszystkich dziedzinach – urządzenia wykonują złożone operacje i są zdolne do pracy autonomicznej.

 

Przykłady realizacji wdrożeń:

Sterownik toalety pneumatycznej

Toalety próżniowe – nazwę zawdzięczają zastosowaniu zbiornika, w którym aby uzyskać podciśnienie wykorzystuje się próżnię (minimalizuje to ilość potrzebnej wody). Najczęściej stosowane są tam, gdzie zapas wody wykorzystywanej do procesu spłukiwania jest ograniczony np.: kolejowe wagony pasażerskie. Aby toaleta z powodzeniem mogła realizować swoje funkcje musi być wyposażona w elementy odpowiadające za prawidłowe ciśnienie, przepływ wody, sterowanie zaworami, etc. „Koordynowaniem”, nad prawidłową pracą tych elementów, zajmuje się system elektroniczny – tą część projektu realizuje nasza firma. Jesteśmy odpowiedzialni za projekt i produkcję dedykowanego systemu sterowania, który odpowiada za prawidłowe działanie całej toalety. System zaprojektowaliśmy modułowo. Między innymi pozwoliło to na uzyskanie wyższego współczynnika bezawaryjności całego systemu. W jego skład wchodzą dwa elementy:

  • MiniNOVA – sterownik wykonawczy, odpowiada za sterowanie elektrozaworami, odczyt danych z czujników temperatury i ciśnienia. Bezpośrednio komunikuje się on z modułem nadrzędnym – CompactNOVA.
  • CompactNOVA – sterownik nadrzędny odpowiada za logikę działania, podejmowanie odpowiednich działań w przypadku otrzymanych sygnałów od miniNOVA. Przekazywanie informacji maszyniście, celem wczesnego informowania o zbliżającej się konieczności podjęcia odpowiednich kroków, na przykład: wysyłana informacja o zapełnieniu zbiornika w 80% jego objętości.

Podgląd statusu działania systemu możliwy jest za pomocą aplikacji diagnostycznej. Celem dostarczenia dedykowanej aplikacji diagnostycznej było skrócenie czasu testów po montażu, a także szybsze diagnozowanie uszkodzeń w przypadku awarii w pojazdach. Nasza firma zdecydowała się na taki krok aby podnieść jakość świadczonych usług, co ostatecznie pozytywnie zostało odebrane przez rynek kolejowy.Nasze sterowniki z powodzeniem wykorzystywane są w kilkuset wagonach w Europie.

Aby szerzej poznać możliwości opisanego systemu zapraszam do kontaktu. Chętnie podejmujemy się również realizacji indywidualnych projektów.

System wycieraczek szyby przedniej

Jednym z naszych produktów jest moduł sterowania wycieraczkami dla kolejnictwa. Zaprojektowany tak, aby mógł działać przez cały rok, w różnych warunkach atmosferycznych. Zadaniem wycieraczek kolejowych jest oczyszczanie przedniej szyby kabiny maszynisty celem zapewnienia odpowiedniej widoczności. Wszystko po to aby podnieść komfort pracy i poziom bezpieczeństwa na torach. W zimie wykorzystane komponenty uodpornione są na niską temperaturę, a ramiona muszą wytrzymać dodatkowe obciążenie podczas zgarniania mokrego śniegu z przedniej szyby lokomotywy. W okresie letnim muszą one na tyle mocno dolegać do szyby, aby z łatwością usuwały kurz i owady. Aby poprawić skuteczność ostatniego działania maszynista może wykorzystać płyn do spryskiwaczy. Zaprojektowany przez nas sterownik wykorzystywany jest do kontrolowania pracy wycieraczek współpracujących z systemem tryskaczy. Kompaktowa budowa umożliwia zainstalowanie we wszystkich typach lokomotyw kolejowych (elektrycznych, spalinowych i elektrycznych zespołach trakcyjnych). System przetwarza dane wejściowe z przełącznika wielopozycyjnego i przycisku monostabilnego. Na podstawie tych informacji uruchamiany jest jeden z pięciu trybów pracy. Przycisk odpowiada za uruchomienie tryskacza płynu. To kolejny produkt, który aby mógł znaleźć zastosowanie w kolejnictwie posiada wymagane przez normę PN-EN 50155 testy i badania. Są to między innymi badania klimatyczne, EMC oraz testy wibracyjne. Wymogi określane powyższą normą sprawiają, że produkowane przez nas sterowniki są odporne na warunki środowiskowe oraz maksymalnie bezawaryjne.

Sterowanie pantografem tramwajowym

Gdynia, Tychy i Lublin – co łączy te miasta?

To jedne z niewielu miast w Polsce, na ulicach których możemy spotkać trolejbusy. Trolejbus to pojazd, najczęściej pasażerski, napędzany silnikiem elektrycznym zasilanym z zewnętrznego źródła – trakcji elektrycznej. Pomimo, że w Polsce „autobusy na szelkach” spotkać można w 3 miastach jesteśmy największym ich producentem w Europie. Historia tego środka transportu sięga końca XIX w. a w ogólnej koncepcji zasada działania niewiele się zmieniła – aby trolejbus mógł poruszacie się po drogach, cały czas musi być wpięty w trakcję elektryczną. Za bezpieczną „dostawę” zasilania do pojazdu odpowiada pantograf. Jest to ruchomy element konstrukcyjny montowany na dachu pojazdu. Pantograf, którym steruje nasz system to innowacyjny rozwiązanie opracowane przez EC Engineering z Krakowa. Innowacja polega na zastosowaniu w budowie lekkich elementów obniżających wagę całej konstrukcji. Przy tego typu rozwiązaniach ważną rolę odgrywa sterowanie. Przy podpiętym do trakcji pantografie w czasie rzeczywistym sterownik analizuje informacje o tym czy pojazd jest w ruchu, kącie nachylenia ramion pantografu, a także obecność zasilania i odpowiednio reaguje w momencie niespodziewanego wypięcia – uruchamiany jest wówczas proces ściągnięcia go w dół. Bezpieczny proces składania zapewniamy również w przypadku wypięcia podczas skręcania, który generuje największe zagrożenie w ruchu. W celu uzyskania dodatkowych informacji zapraszamy do kontaktu.

 

Sterowanie drzwiami kolejowymi

W lipcu 2020 zakończyliśmy pracę nad innowacyjnym systemem sterowania drzwiami kolejowymi – innowacyjnym, ponieważ wykorzystuje on elementy samo uczenia się (ML) i sztucznej inteligencji (AI).Zaprojektowany sterownik, dzięki specjalnie skonstruowanym zabezpieczeniom przeciw przepięciowym uodporniony jest na skoki napięcia, które pojawiają się często w miejscu jego zastosowania – wagonach kolejowych. Dodatkowo, zaimplementowane oprogramowanie posiada cechy samo uczenia się (ML). Po instalacji na pojeździe, oprogramowanie „uczy się” siły jaka jest potrzebna, aby otwierać i zamykać drzwi zapamiętując te wartości. W momencie kiedy w danym miejscu zapotrzebowanie siły przekracza standardową wartość, dla algorytmów AI, oznacza to napotkanie przeszkody i oprogramowanie natychmiast przerywa proces zamykania drzwi. Ciągła analiza wykorzystywania siły przez sterownik, pozwala na wykrywanie przeszkód z dużą precyzją. Dzięki temu siła nacisku na przeszkodę jaka jest potrzebna, by sterownik mógł ją zidentyfikować jest znacznie niższa co bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo podróżujących np. eliminując ryzyko przytrzaśnięcia w drzwiach, Dzięki wykorzystaniu innowacyjnych i stabilnych metod projektujemy i produkujemy bezpieczne, odporne na awarie systemy sterowania, które z sukcesem wykorzystywane są w kilkuset wagonach kolejowych w Polsce i zagranicą

Sterowanie elementami pasażerskiego pojazdu elektrycznego

Poziom bezpieczeństwa SIL, sterownik FSCU – co kryje się pod tymi skrótami?

Poniższy case opisuje system sterowania stopniami przeznaczonymi do wagonów pasażerskich i rozszyfrowuje skróty zawarte w tytule. Projekt, produkcja i dostawa systemu sterowania rozkładanymi stopniami to kolejna realizacja naszej firmy dla branży kolejowej. Zastosowanie rozkładanych stopni w nowych wagonach wynika z zasięgu Premetro – szybki tramwaj – korzystają z niego pasażerowie zarówno w mieście jak i w strefach podmiejskich. Jak wiadomo perony znajdują się na różnych wysokościach względem szyn. Aby nie dostosowywać peronów do pociągów, to pociągi dostosowują się do nich poprzez odpowiednią ilość rozkładanych stopni.

Projekt był sporym wyzwaniem i stawiał przed nami duże wymagania, przede wszystkim w zakresie bezpieczeństwa. Projektowany system musiał spełnić wymagania jakie nakłada na projekt standard SIL.
Pierwszy skrót – SIL (ang. Safety Integrity Level) to poziom nienaruszalności bezpieczeństwa, opisuje poziomy zabezpieczeń, którymi należy kierować się podczas projektowania modułów, m.in. systemów sterowania urządzeniami, w tym przypadku zgodnie z normami EN 50128 oraz IEC 61508.
Zgodność projektowanego systemu z wymogami SIL, w tym konkretnie systemie poziom SIL 2 , ma na celu zapobieganie zagrożeniom dla życia i zdrowia ludzi w wyniku awarii lub błędnego działania systemu. Działania te wykonywane są, aby zapobiegać katastrofom do jakich może doprowadzić błędnie działający moduł. Organizacją certyfikującą jest TUV.
Drugi skrót, FSCU, to jednostka sterująca wysuwanym stopniem, (ang. Folding Step Control Unit) – jest to system sterowania naszej produkcji zgodny z wymaganiami jakie stawia SIL 2, co potwierdza certyfikat wydany przez TUV. Sterownik niezależnie steruje dwoma motorami oraz komunikuje się z drzwiami na poziomie SILowym. Dzięki temu projektowi nasza firma zdobyła cenną wiedzęi doświadczenie w zakresie projektowania bezpiecznych systemów sterowania. Pozwoliło to znaleźć się nam w czołówce firm w Polsce wykonujących projekty tego typu.